» Sala de comunicació: Notícies

04 d'octubre de 2011, Barcelona

El Castell de Castellet acull una exposició sobre recents troballes del neolític a l’autopista AP-7

Des de dijous 29 de setembre, el castell de Castellet, seu de la fundació abertis, acull una exposició sobre les troballes arqueològiques aparegudes arran de la recent remodelació dels enllaços de l’autopista AP-7 a Vilafranca del Penedès. Les obres han posat al descobert més de 200 estructures datades entre el neolític i la primera edat de ferro (entre fa 7.500 i 2.750 anys) en tres jaciments arqueològics: Mas Pujó (Vilafranca Sud), la Serreta (Vilafranca Centre) i Cinc Ponts (Vilafranca Nord).

Les troballes localitzades són restes d’habitatges, de sitges d’emmagatzematge d’aliments i de tombes d’enterrament. L’anàlisi dels vestigis –encara en fase d’estudi– pot suposar un canvi en el coneixement del període neolític a Catalunya, ja que la recerca realitzada apunta una nova hipòtesi sobre el desenvolupament de la societat del neolític a Catalunya.

Entre les restes han aparegut les tombes de personatges singulars amb aixovars destacats. Això permet argumentar que la jerarquització de la societat com a canvi social que caracteritzà el neolític mig (entorn de l’any 4.000 a.C.) s’inicià al Penedès. Aquest fenomen es desenvolupà posteriorment en altres zones del Principat.

Altres vestigis trobats –peces de collarets de variscita, procedent de les mines de Gavà, i d’obsidiana, procedent de Sardenya; peces de sílex melat originari de Provença, així com de coral vermell, entre d’altres– evidencien un territori densament poblat per la seva posició estratègica així com un entramat de xarxes comercials.

Els treballs d’arqueologia preventiva a l’autopista han estat autoritzats per la Direcció General de Patrimoni Cultural, promoguts per abertis autopistas i coordinats per l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica. Els materials de l’exposició han estat cedits pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Paral·lelament, el castell també acull una exposició de peces de ceràmica hispànica medieval, procedents de la col·lecció de la Fundació Francisco Godia. Ambdues mostres es podran visitar fins després de Setmana Santa.

Arxiu amb més informació (GMC_ENV_6464_04102011_ExpoNeoliticCastell_cat.pdf)

enrera[ amunt ]