» Sala de comunicació: Notícies

16 de gener de 2008, Barcelona

La fundació abertis rep el Premi AEDME pel seu Programa d’Educació Viària a les Escoles

—Més de 100.000 alumnes de Primària de cinc comunitats autònomes s’hauran beneficiat d’aquesta iniciativa al terme d’aquest curs, que s’organitza per tercer any consecutiu.
—El programa pretén que els nens sensibilitzin els seus pares en matèria de seguretat viària, com indica el lema ‘Condueix la teva família’.

El Programa d’Educació Viària a les Escoles, promogut per la fundació abertis, ha rebut el Premi Asociación Española para el Desarrollo del Mecenazgo Empresarial (AEDME) al Patrocini  i Mecenatge Empresarial en la categoria d’Educació. El president de la fundació abertis, Miquel Roca i Junyent, va recollir el guardó en un acte celebrat ahir a la Reial Casa de Correus, seu de la Presidència de la Comunitat de Madrid. La iniciativa guardonada haurà format en matèria de mobilitat i seguretat a més de 100.000 alumnes de Primària de cinc comunitats autònomes al llarg dels tres cursos que porta en marxa.

El Programa d’Educació Viària a les Escoles pretén inculcar als més joves —avui vianants i, en un futur, conductors— hàbits i conductes responsables pel que fa a la mobilitat i la seguretat viària. Així, es fa especial èmfasi en aspectes com l’ús del cinturó de seguretat i del casc (també quan es va en bicicleta), els sistemes de subjecció infantil (cadires), el perill de distracció quan es condueix mentre s’utilitza el telèfon mòbil, la preparació dels viatges llargs o la circulació a una velocitat adequada.

El curs 2007-2008 és el tercer en què es porta a terme el Programa d’Educació Viària a les Escoles. Es preveu que, al terme del curs, a prop de 1.030 escoles i 101.711 alumnes de Primària d’entre 8 i 12 anys d’Andalusia, Castella i Lleó, Catalunya, Comunitat de Madrid i Comunitat Valenciana s’hauran beneficiat d’aquesta iniciativa (les dades corresponents al curs 2007-2008 són estimatives). Actualment la fundació abertis està estudiant ampliar el programa a la resta de comunitats autònomes.

Una iniciativa singular

La particularitat del programa de la fundació abertis és la interacció família-nens, com indica el lema Condueix la teva família. De fet, un dels grans objectius és que sigui l’alumne qui acabi sensibilitzant els seus pares i fomentant a la seva família les millors pràctiques en matèria de mobilitat. Materials didàctics com la Guia d’Educació Viària per a la Família y la web del programa (www.fundacionabertis.org/educacionviaria) han estat concebuts perquè els nens puguin consultar-los en família i complementar la formació presencial que reben a classe.

La formació presencial s’inicia amb la conferència d’un monitor especialitzat facilitat per la fundació abertis, que visita als alumnes a l’aula. Amb ell, visionen un DVD que mostra escenes relacionades amb la mobilitat familiar, per després comentar-les. Després d’aquesta sessió, al professor se li subministren diferents materials pedagògics i tests d’avaluació perquè pugui continuar la formació dels alumnes al llarg del curs.

Les enquestes realitzades al final dels dos primers cursos revelen un elevat grau de satisfacció dels centres que han participat en el projecte. Pràcticament el 99% de les escoles manifesta la intenció de tractar temes d’educació viària a les aules i utilitzar els materials pedagògics del programa Condueix la teva família.

La Fundació Abertis

La fundació abertis (http://www.fundacionabertis.org/) és una entitat dedicada a promoure l’estudi sobre la repercussió de les grans infraestructures en el territori, especialment en l’economia, la demografia i el medi ambient. Com a eina de la responsabilitat social d’abertis, grup líder a Europa en la gestió d’infraestructures per al transport i les telecomunicacions, la Fundació també impulsa un ampli Programa de Seguretat Viària que, a més de l’educació viària a les escoles, preveu l’impuls d’estudis de recerca, l’organització de jornades tècniques i diferents accions divulgatives.

AEDME

La Asociación Española para el Desarrollo del Mecenazgo Empresarial (http://www.aedme.org/) fomenta, promou i reconeix les bones pràctiques i iniciatives destacades en l’àmbit del mecenatge empresarial i del patrocini, emmarcat en la responsabilitat social corporativa de les empreses. Anualment convoca els Premis AEDME al Patrocini i Mecenatge Empresarial que compten amb quatre categories: “Cultura i entorn empresarial”, “Esport i inclusió social”, “Educació” i “Voluntariat cultural”. Aquest any els premis han arribat a la seva XVII edició i han comptat amb la col·laboració de la Comunitat de Madrid i el patrocini del Banc Santander i l’agència de publicitat Tapsa.

enrera[ amunt ]