» Programa de Seguretat Viària

Projecte “Cooperant viari”

L’Ajuntament de Barcelona, la Fundació Catalana Síndrome de Down i la fundació abertis van posar en marxa durant el curs 2011-2012 el projecte «Cooperant viari» com a experiència pilot en tres escoles del districte de Sarrià-Sant Gervasi, a Barcelona: l’Escola Orlandai, el Col·legi Sagrat Cor de Sarrià i el CEIP Dolors Monserdà-Santapau. Sis joves d’entre 20 i 25 anys amb síndrome de Down o amb discapacitat intel·lectual van treballar observant el comportament dels vianants cada matí, a l’hora d’entrada al col·legi, i cada tarda, a l’hora de sortida. L’objectiu de la iniciativa era doble. D’una banda, millorar la seguretat viària al voltant de les escoles i, de l’altra, integrar joves amb síndrome de Down en el mercat laboral.

Els cooperants viaris havien rebut prèviament la formació de la Fundació Catalana Síndrome de Down  i de la Guàrdia Urbana, i durant els primers dies de treball els va acompanyar un tutor. La tasca dels cooperants viaris consistia a vigilar si els vianants respectaven els semàfors i els passos zebra, si com a passatgers d’un vehicle portaven el cinturó de seguretat, si baixaven del cotxe pel costat de la vorera, si els que arriben en motocicleta utilitzaven el casc i si els alumnes que es desplaçaven en bicicleta o patinet eren respectuosos amb els vianants, entre moltes altres actituds. Tots aquests aspectes estaven molt lligats a la formació que el Servei de Mobilitat i l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona imparteixen a les escoles.

Cooperant viari